تحقیق نقد و تفسير داستانهاي تمثيلي هدايت و آل احمد ( آب زندگي، سرگذشت كندوها، نون و القلم )

تحقیق نقد و تفسير داستانهاي تمثيلي هدايت و آل احمد ( آب زندگي، سرگذشت كندوها، نون و القلم )
داستان های هدایت و آل احمد

رفتن به سایت اصلی

مشخصات فایل:تحقیق نقد و تفسير داستانهاي تمثيلي هدايت و آل احمد ( آب زندگي، سرگذشت كندوها، نون و القلم )قالب بندی: فایل word و قابل ویرایشتعداد صفحات: 98 بخشی از متن تحقیق:مقدمهدر آغاز كلمه نبود. انسان بود و اشياي
پيرامونش. و انسان خواست كه بشناسد. و براي شناختن نياز به كلمه داشت؛ به
اسم. تا پيش از شناختن اشيا، پيش از ترسيم صور اشيا در ذهن اسم اشيا را
بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشيا.(1)اسامي آن چه پيرامون انسان است – و
البته آن چه در ذهن و فكر و روح اوست-، ‌كوشش اوست براي شناختن. اين
اسم‌ها و كلمات، علامات و نشانه‌هايي هستند كه به معاني معيني دلالت
مي‌كنند و واضع آن‌ها انسان است. انسان بر حسب قرارداد و به دل خواه خود،‌
در ابتدا بر اشياي پيرامونش اسم گذاشت و اين نشانه‌هاي وضعي/ قراردادي شدند
نام‌هاي واقعي اشيا. «نشانه‌ها وسايلي مقتصدانه هستند براي بيان معنايي كه
يا حاضر است و يا قابل وارسي.»(2) انسان وقتي شيئي را ديد، تعريفي از آن
شيء بر حسب صورت ظاهر،‌ هويت و كاركرد آن – و اگر آن شيء مفهومي ذهني يا
عقلي بود، تعريفي حاصل از ادراك آن – در ذهنش نقش بست و به منظور آن كه از
آن پس براي ناميدن آن شيء همه‌ي معنايي را كه در ذهنش دارد،‌ با تمام حدود 
و ثغور آن به زبان نياورد، به نام‌گذاري آن پرداخت. و از اين رو است كه
نشانه‌ها «همه وسايلي مقتصدانه» هستند «براي بيان تعريفي طولاني» و «موجب
صرفه‌جويي در اعمال ذهني».(3)نام اشيا را –از آن رو كه به معنايي دلالت
مي‌كنند – دال، و معناي نهفته در آن را – كه همان صورت ظاهر اشيا و
مجموعه‌ي ويژگي‌هاي آن‌هاست- مدلول مي‌خوانيم. بنا بر تعريفي كه از نام‌ها و
نشانه‌ها ذكر شد، دلالت اين نشانه‌ها بر معنا دلالتي وضعي و قراردادي است؛
نه مبتني بر شباهت واقعي ميان دال و مدلول. هم چنين‌اند علامت‌هاي اختصاري
يا نشانه‌هايي نظير علامات راهنمايي و رانندگي.با وجود قراردادي بودن
رابطه‌ي ميان دال و مدلول در نشانه‌ها و از آن جهت كه اشيا پيش از وضع اين
نام‌ها اسم ديگري (در ذهن انسان) نداشتند،‌ مدلول اين گونه اسم‌ها معناي
حقيقي آن‌ها محسوب است و انسان به محض شنيدن يا خواندن اين اسامي، صور اين
اشيا را با همه‌ي خصوصيات ظاهري و باطني كه از آن‌ها مي‌داند، به ذهن
مي‌آورد؛ بدون آن كه ذهن در اين فرايند شناختن دچار تكلف و زحمت شود. چرا
كه اسم‌ها در حكم علامت‌هايي هستند كه پس از وضع معنايي ثابت، معين و همه
فهم دارند.اما اين اولين و ابتدايي‌ترين كوشش انسان است براي نهان
كردن معنا در پوشش لفظ و نشانه. كوششي كه به جز صرفه‌جويي و اقتصاد در
اعمال ذهني و زباني و سهولت در ايجاد ارتباط با ديگران انگيزه‌ي ديگري مسبب
آن نيست. در عين حال اين نشانه‌ها در حكم آينه‌هايي هستند كه معناي مورد
نظر را به روشني و وضوح باز مي‌تابانند و اين معنا «واقعيتي است حاضر و
موجود، يا واقعيتي كه مي‌تواند حضور داشته باشد.(4)»

 
من می خواهم این فایل را خریداری کنم

برچسب ها:
داستان های هدایت و آل احمد تحقیق داستان های هدایت و آل احمد بررسی داستان های هدایت و آل احمد مقاله داستان های هدایت و آل احمد پروژه داستان های هدایت و آل احمد تحقیق در مورد داستان های هدایت و آل احمد دانلود تحقیق داستان های هدایت و آل احم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *