تحقیق نقد و تحليل آراءادبي غربي‌ها

تحقیق نقد و تحليل آراءادبي غربي‌ها
آراءادبي غربي‌ها

رفتن به سایت اصلی

مشخصات فایل:تحقیق نقد و تحليل آراءادبي غربي‌هاقالب بندی: فایل word و قابل ویرایشتعداد صفحات: 31بخشی از متن تحقیق:در تعريف واژه ي ادبيات، ماهيت، فوايد و نقش آن در زندگي بشر و نيز در حوزه
ها و كاركردهاي عملي آن، از قديمترين زمان تاكنون مباحث گوناگوني صورت
گرفته است؛ برخي آنرا به مفهوم اخلاقي و برخي در معاني ادبي و عده اي نيز
به هر دو مفهوم اخلاقي و ادبي آن به كار برده اند.اما امروزه ادبيات با ساير علوم جديدي چون روان شناسي، زبان شناسي و نقد ادبي پيوند خورده و اهميت والايي پيدا كرده است.در
این فایل  نقد و تحليل آراءادبي غربي‌ها  به صورت کامل مورد بررسی و پژوهش
قرار گرفته است که به همراه چکیده، فهرست مطالب، متن اصلی  و منابع تحقیق
با فرمت word و قابل ویرایش دراختیار شما قرار می گیردبخشی از متن اصلی : در
تعريف واژه ي «ادبيات» و تبيين «ماهيت» و «رويكردهاي معرفتي» آن، از قديم
ترين زمان ها تاكنون، مباحث گوناگوني از طرف صاحب نظران به عمل آمده است. امروزه
نيز با توجه به پيشرفت هاي علمي جديد و ورود آن به حوزه هاي علوم انساني و
تعاملات اجتماعي و معرفتي آن با ادبيات، بيش از پيش توجه علما و
انديشمندان علوم انساني را به خود معطوف داشته است.”سقراط، افلاطون و
ارسطو نخستين كساني هستند كه به طور رسمي درباره ي شعر و ادبيات، نظرهاي
متقن و منتقدانه اي بيان كرده اند.”(زرين كوب، ج1، 1361،ص 6).”ظاهراً
ارسطو هم اولين كسي بود كه آثار قوه ي ذوق و عقل انساني را، مانند آثار
طبيعت، تابع قوانين و نواميس كلي شمرد و شعر و ادبيات را در زمره ي فعاليت
هاي ذهني انسان و داراي وجود و ماهيت معرفتي به شمار آورد.”(زرين كوب، ج2،
1361،ص829).بررسي موضوع “وظيفه” و “كاركرد بيروني ادبيات”، تاريخ
طولاني دارد؛ دانشمندان و نظريه پردازان مختلفي با تأثير از آراء ادبي
افلاطون و به خصوص ارسطو، به طور عمده بيشتر بر جنبه هاي معرفتي ادبيات
تأكيد داشته اند. اما از دوره‌ي رنساس به بعد، و با توجه به توسعه ي روز
افزون پيشرفت هاي علمي و صنعتي در غرب، “نظريه پردازان ادبي اغلب از
جنبه‌هاي معرفتي ادبيات دور شده و به برآيند لذّت و انفعال نفساني ادبيات،
تأكيد بيشتري نموده و آن را از مظاهر و نمودها‌ي عيني و ذاتي ادبيات
برشمردند.”(رِنِه ولك، مورگان فوستر؛1370، صص 45-44).تني چند از نظريه
پردازان بر رويكردهاي عملي (Practic) ادبيات و جنبه هاي انساني و اجتماعي
آن تأكيد داشته و مفهوم غايي و ماهيت دروني ادبيات را در ساختار عملي و
عيني آن تعريف كرده اند. (سارتر؛1363،ص 29).برخي نيز صرفاً جنبه ي
زيبايي «ادبيات» را ماهيت اصلي آن بر شمرده اند؛ و به گفتة اِمِرسون1
(1882-1803)، «زيبايي» خودش را توجيه مي كند و در كنار هرگونه دفاعي كه از
شعر به وسيله ي ارسطو، درايدن، كالريچ و ديگران به عمل آمده، بايد گفت كه «
نخستين وظيفه و عمده‌ي شعر، وفادار ماندن به ماهيت خودش است.» (رنه وِلِك و
آستن وارن؛ 1373،ص31).عده اي نيز مانند ماثيو آرنولد (1888-1822)، 
شاعر و منتقد، به بي طرفي اخلاقي ادبيات توجه داشتند. هدف آرنولد نيز نيل
به «مجاهده ي بي طرفانه» و دست يابي به يك «محك عيني» در ارزيابي آثار ادبي
بود. و در واقع نوعي تعادل و سازش بين مفهوم زيبايي (Beauty) و وظيفه ي
اخلاقي (Duty) را تعليم مي داد.( زرين كوب؛ ج2، 1361،ص 503).او در
ماهيت اخلاقي ادبيات معتقد بود كه “شعر مي تواند جانشين مذهب شود.” در
مقابل بعضي ها نيز معتقدند كه «هيچ چيز در اين دنيا يا در آن دنيا، نمي
تواند جانشين چيز ديگر باشد».(تي.اس.اليوت؛1933،صص 155-113).

 
من می خواهم این فایل را خریداری کنم

برچسب ها:
آراءادبي غربي‌ها تحقیق آراءادبي غربي‌ها بررسی آراءادبي غربي‌ها مقاله آراءادبي غربي‌ها پروژه آراءادبي غربي‌ها تحقیق در مورد آراءادبي غربي‌ها دانلود تحقیق آراءادبي غربي‌ها پایان نامه پیرامون آراءادبي غربي‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *